VD har ordet

100 år av att omvandla insikter till möjligheter

Vi går in i vårt hundrade verksamhetsår med självförtroende och tillförsikt om framtiden. Under det gångna året har vi på KPMG fortsatt vår spännande utveckling inom alla verksamhetsområden och i den riktning vi ser att våra kunder behöver, där hållbarhet och digitalisering toppar prioriteringarna. Vårt gemensamma syfte som företag är att vara en drivkraft i näringslivets och samhällets utveckling. Det initiativet ska vi behålla.

Både geopolitiskt och konjunkturmässigt är det en turbulent tid vi lever i. Kriget i Ukraina kom oss alla nära, både på ett mänskligt plan och inom KPMG-nätverket. Det primära fokuset i den akuta krisen har varit att, som alltid, ta hand om våra kollegor och deras närstående och trygga deras säkerhet. Runt mitten av räkenskapsåret mattades pandemin äntligen av i sin påverkan på vår vardag samtidigt som dess lärdomar och konsekvenser fortsätter att prägla vår tillvaro, inte minst när det kommer till att framtidssäkra och anpassa oss, och hjälpa våra kunder att göra detsamma. Ovanpå detta är extremväder runtom i världen numera en regel snarare än undantag, och den globala klimatkrisen gör hållbarhetsfrågan till ett självklart fokus för allt fler verksamheter.

I allt detta är jag enormt imponerad av det arbete som våra medarbetare gör. Oro omvandlas till motivation att förbättra, frustration blir till drivkraft att göra skillnad, och i samarbetet med varandra identifierar vi nya insikter och hittar energi att fortsätta framåt när omvärlden skakar. Just detta, att vi gör det tillsammans, tror jag är förklaringen till att vi sammanfattar året med en total tillväxt på 19 % i koncernen.

Tillväxt 2021/2022:

19%

Under året som gått har våra verksamheter i Sverige, Lettland och Litauen kommit allt närmare varandra. Integrationen sker såväl lokalt i affären som centralt vad gäller kommunikationskanaler, gemensamma budskap och aktiviteter. En ökad samverkan sker även på såväl nordisk som global nivå. KPMG-nätverket är som starkast när vi drar nytta av varandras styrkor och bottnar i ett enhetligt varumärke. Detta är något vi arbetat hårt för under året och kommer att fortsätta med framöver.

Fortsatta investeringar i teknologi

Tillsammans är också ledordet när vi jobbar med våra kunder och globala allianspartners. Vi är som bäst när vi jobbar sida vid sida för att gemensamt lösa de stora utmaningarna – när vi hjälper våra kunder att hitta sin riktning i stället för att bara peka ut den från sidan. Våra allianspartners spelar i sin tur en viktig roll i den förändringsresa vi på KPMG befinner oss i, där vi i allt högre utsträckning ser värdet av sammansatta lösningar istället för en traditionell tjänstepalett. Samtidigt fortsätter vi också att investera i teknologi, ny kompetens och nya leveransmodeller för att bli en ännu bättre version av oss själva. Vi på KPMG i Sverige har i snart hundra år stöttat våra kunder med insikter som hjälper dem att utvecklas, och det ska vi fortsätta göra – skillnaden från 1923 är att insikterna i dag också bottnar i avancerad datahantering, artificiell intelligens och maskininlärning.

Vi är stolta när vi ser att vårt förtroende på marknaden stärks och att bilden av oss förändras. KPMG rankas allt oftare som digitalt ledande i branschen och vi upplever också att våra kunder ser oss som en relevant partner i deras digitala förändringsresor.

ESG-agendan växer både hos oss och kunderna

Vi fortsätter att utveckla vår affär också inom hållbarhetsområdet där vi under året har växt både i ESG-teamet och i antal kunduppdrag. ESG står för Environmental, Social, and Governance, och att KPMG som globalt ledande kunskapsföretag bidrar till en bättre värld är vitalt. Med vår bakgrund inom revision har vi expertisen och perspektivet av granskning och uppföljning, som vi kan kombinera med de vassaste hållbarhetsrådgivarna och innovativa, digitala lösningar, för att på så sätt vägleda våra kunder mot en mer hållbar framtid.

Inom KPMG pågår också ett stort arbete relaterat till vårt eget åtagande att minska företagets klimatpåverkan och bidra till en långsiktigt hållbar värld. Vi har på global nivå bland annat förbundit oss till att vara klimatneutrala år 2030. Hållbarhet internt handlar också till stor del om vår personal och deras välmående, samt hur vi driver vår verksamhet så att vi värnar medarbetare, samhället och planeten i stort.

Det sistnämnda är inte minst viktigt när vi ser till vårt ansvar och förtroende som arbetsgivare. För att vara en relevant arbetsgivare, både i dag och framåt, behöver vi vara lyhörda för våra medarbetares tankar och behov. Detta jobbar vi aktivt med under året, och vi lanserar också det första globala medarbetarlöftet i KPMG:s historia, för att stärka vårt budskap och ge medarbetarna en gemensam grund att stå på.

"Jag är tacksam för att få leda ett bolag med de bästa människorna i branschen och ser fram emot att följa resan mot vår gemensamma vision; Att vara det självklara valet"

Patrik Anderbro,

VD

Patrik Anderbro

Bredd av insikter skapar oändliga möjligheter

Allt vi gör syftar till att omvandla vår kunskap till värde för kunder och omvärld. Vår långsiktiga ambition är att vara den mest betrodda och förtroendeingivande aktören i vår bransch, där vår stora bredd av kompetenser ger förutsättningar att identifiera nya, värdeskapande möjligheter. Därför gläds vi åt att vi under det gångna året har vunnit allt fler stora uppdrag hos de största företagen, både inom revision och på skatte- och rådgivningssidan. Det stärker vår strategi och målsättning att bli en ännu starkare transformationspartner på marknaden.

I en tid där allt går snabbare och innovationerna avlöser varandra är våra värderingar en allt viktigare kompass. Trovärdighet, kvalitet och oberoende är grunden i vår revisionsutövning och detsamma gäller för vår rådgivning. Hela KPMG:s verksamhet vilar på ett ansvarsfullt och etiskt förhållningssätt, nu mer än någonsin.

För att summera verksamhetsåret 21/22 fortsätter vi att stärka vår position på marknaden, i linje med vår tillväxtstrategi och inom de områden där vi vill växa. Vi är en strategisk partner till våra kunder och vi presterar ett starkt resultat. Vår ambition är att ligga i framkant, driva utvecklingen inom våra områden och vara en aktör som kunderna vänder sig till när de har utmaningar. Jag skulle säga att vi lever upp till det. Jag tror också att våra medarbetare är stolta över att vara en del av teamet KPMG, och att de känner att de har möjlighet att göra skillnad varje dag.

För egen del är detta den sista årsredovisning jag skriver under i egenskap av VD, då jag den 1 januari 2023 lämnar över stafettpinnen till Mathias Arvidsson. Jag är stolt över det arbete som vi i företaget tillsammans har gjort under mina år på posten, där vi vunnit ett ökat förtroende från kunderna och stärkt samhörigheten internt – together, for better.

Jag är också stolt över att vi drivit på vår förändringsresa och vågat välja bort gamla sanningar till förmån för nya satsningar som exempelvis våra digitala erbjudanden. Och vi har gjort det samtidigt som vi har vunnit marknadsandelar och förbättrat vårt resultat väsentligt. Jag är tacksam för att fått leda ett bolag med de bästa människorna i branschen och ser fram emot att följa resan mot vår gemensamma vision; Att vara det självklara valet.

Patrik Anderbro,
VD