Tillit är fundamentet för vår verksamhet
I en verksamhet där trovärdighet och tillit är själva förutsättningen för att bedriva den, lägger vi stor vikt vid att våra värderingar, kvalitetssystem och processer för riskhantering säkerställer att vi lever upp till omvärldens förväntningar och krav.
KPMG:s fem globala värderingar är grunden för vad vi tror på och hur vi förhåller oss till varandra och omvärlden. Värderingarna utvecklas i KPMG Global Code of Conduct, vår uppförandekod som gäller alla KPMG:s medlemsfirmor världen över. Den finns att läsa och ladda ned på kpmg.se.

Gediget system för kvalitetssäkring och riskkontroll
För att kunna leverera högkvalitativa tjänster till både inhemska och internationella kunder är KPMG:s system för kvalitetsstyrning och riskhantering av central betydelse. Varje medarbetare har ett eget ansvar att förstå och följa rådande policys och processer – som stöd i detta arbete finns olika system och funktioner. Verkställande direktören har det övergripande ansvaret för kvalitetsnivån i verksamheten. Systemet för kvalitetskontroll och riskhantering övervakas av Risk Management Partner och funktionen Quality & Risk.
Gemensamma policyer, processer och kontroller avseende kvalitet, riskhantering, etik och oberoende är fastställda av KPMG internationellt och kompletterade av KPMG i Sverige. De förra innefattar också normer för regelbunden kvalitetssäkring och granskning av företagsgemensamma processer. Lokalt fastställda styrdokument utgörs av policyer och vägledningar som också är kopplade till internationellt fastställda normer och regler. Kontroller görs även i enlighet med penningtvättslagen.
KPMG:s Kvalitetspolicy och Säkerhetspolicy är exempel på styrdokument som årligen fastställs av styrelsen. Den senare ansluter sig till standarden ISO/IEC 27000. Internationell kvalitetsstandard för företag som utför lagstadgad revision och liknande uppgifter är The International Standard on Quality Control 1 (ISQC 1), utgiven av The International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB). Även om dess bestämmelser är tänkta att i strikt mening tillämpas inom revisionsverksamheten, tillämpar KPMG flertalet av dessa principer inom samtliga verksamhetsområden.
ISQC 1, som har tillämpats i många år, är för närvarande på väg att fasas ut och ersätts från kommande räkenskapsår av en ny vidareutvecklad kvalitetsstandard, International Standard on Quality Management 1 (ISQM 1) som träder i kraft från och med den 15 december 2022. KPMG påbörjade implementeringsarbetet redan under 2019.
En profession byggd på integritet och objektivitet
Systemet för kvalitetskontroll hjälper KPMG:s medarbetare att agera med integritet och objektivitet, följa tillämpliga lagar och förordningar samt möta professionella krav. Systemet omfattar följande huvuddelar:
- Ledningens ansvar
- Etiska normer
- Hantering av personalfrågor
- Rutiner för att acceptera kunder och arbeta med uppdrag
- Processer för att genomföra uppdrag på effektivt sätt
- Övervakning och uppföljning
KPMG:s kvalitetsarbete är under ständig utvärdering och utveckling i syfte att säkerställa hög kvalitet och tillföra värde i kundåtagandena. KPMG investerar årligen betydande belopp relaterat till detta.
Funktionen Ethics & Independence har ett övergripande ansvar för yrkesetiska frågor i företaget. Ett obligatoriskt utbildningsprogram, som alla medarbetare genomgår varje år, bidrar till att alla medarbetare får kunskap om de policyer och riktlinjer som gäller i det dagliga arbetet.

Skyddsmekanismer för intressekonflikter och antikorruption
Vårt oberoende till kunderna säkerställs genom rutiner för utvärdering av kunder och uppdrag. Vi åtar oss inte kunder eller uppdrag som inte uppfyller KPMG:s högt ställda krav eller om intressekonflikt föreligger i förhållande till genomförda eller pågående uppdrag. Detta kontrolleras mot hela KPMG:s globala nätverk i ett gemensamt system. Vi har också en strukturerad process för att analysera vår integritet i revisions- och andra bestyrkandeuppdrag. Vi prövar i varje enskilt fall om det finns omständigheter som kan rubba förtroendet för den ansvarige revisorns förmåga eller vilja att utföra uppdraget. Skulle så vara fallet så avböjs uppdraget. En motsvarande prövning sker i rådgivningsuppdrag och då främst med bäring på eventuella intressekonflikter.
För att säkerställa att vi lever upp till lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism genomförs kontroller av kunder. Kontrollerna som sker inför godkännande av nya kunder omfattar förutom det även ledningens integritet, verksamhetsrelaterade risker och finansiell risk. Under året har en mindre andel av det utvärderade kund och uppdragsunderlaget bedömts ha en förhöjd risk, vilket i några fall inneburit att vi dels i förtid avsagt oss befintliga uppdrag, dels avböjt potentiella kunder.
De regler som rör riskhantering och oberoende är sammanställda i vår globala riskmanual; KPMG Global Quality & Risk Management Manual (GQ&RMM). Reglerna har sin grund i bland annat The International Ethics Standards Board för Accountants (IESBA) och The International Standard on Quality Control 1 (ISQC1), utgiven av The International Auditing and Assurance Standards Board (IAASB).
Interna och externa kontroller säkerställer efterlevnad
Effektiviteten i våra processer och skyddsmekanismer, som ska förhindra överträdelser av regler och reducera risk för oberoende- och intressekonflikter samt korruption, kontrolleras löpande. Detta sker dels i periodiska genomgångar organiserade av KPMG International, dels genom kontroller internt i företaget. Utöver det utförs kontroller av FAR och Revisorsinspektionen.
Vi står inte bara under tillsyn av Revisorsinspektionen, utan också av US PCAOB som genomför kontroller enligt särskilt schema av de revisionsföretag som har revisionsuppdrag för SEC-registrerade företag eller närstående till dessa.