Hållbarhetsrapport 2021–2022

Vårt globala hållbarhetsåtagande är allas ansvar

Att världen står inför allt större utmaningar är tydligt. Extremväder och naturkatastrofer gör klimatkrisen alltmer påtaglig, och både ur ett geopolitiskt och ekonomiskt perspektiv står vårt samhälle inför turbulenta och tuffa år. Som ledande kunskapsföretag är det viktigt för oss på KPMG att ta vårt ansvar och utifrån våra möjligheter bidra till en bättre värld. Det gör vi både i vår egen verksamhet och tillsammans med våra kunder och samarbetspartners.

Genom hela KPMG:s värdekedja har vi en möjlighet att både skydda och skapa värde för människor, miljön och samhället i stort. Vi skapar värde genom de insikter vi delar samt den rådgivning och revision vi utför, och vi kan bidra till en positiv samhällsutveckling genom att väva in hållbarhetsperspektivet i allt vi gör.

I vår egen verksamhet strävar vi efter att nyttja resurser på ett långsiktigt och hållbart sätt. KPMG:s hållbarhetsarbete vilar på tre perspektiv som samspelar och stödjer varandra – vår verksamhet ska vara miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar. Samtliga KPMG:s delägare, världen över, har ambitionen att lämna något bättre efter sig än de tog över.

KPMG:s globala hållbarhetsåtagande handlar om hur vi som företag påverkar, tar ansvar för och bidrar till en mer hållbar värld. I linje med vårt övergripande syfte att skapa trygghet och bidra i förändring, kan vi göra en betydelsefull insats i ett globalt perspektiv när alla länder i KPMG-nätverket åtar sig att sträva mot samma hållbarhetsmål. I vårt globala nätverk har vi också en stark och tydlig agenda kring hur vi ska vägleda våra kunder på deras transformationsresor kopplat till Environmental, Social, and Governance (ESG).

I den så kallade Impact Plan som tagits fram för KPMG globalt ligger fokus på fyra områden, med ett uttalat ansvar att bidra till en bättre värld genom tydliga målsättningar. Områdena är planeten, människor, välstånd och styrning.

Our Impact Plan är vägledande i ställningstaganden och affärsmässig inriktning i vår verksamhet framåt.

Här kan du läsa:

KPMG: Our Impact Plan

Läs mer
KPMG: Our Impact Plan

KPMG:s affärsmodell ur ett hållbarhetsperspektiv

Vår affärsmodell bygger på att vi har djup kompetens och erfarenhet inom våra verksamhetsområden, med stöd av den samlade kompetensen i KPMG:s globala nätverk, och att vi med önskad lönsamhet säljer rådgivning, granskning och lösningar till våra utvalda kunder i syfte att hjälpa dem utveckla och skapa värde i sina verksamheter.

Tillsammans med våra kunder utvecklar vi näringslivet och samhället, där vårt gemensamma ansvar för en långsiktigt hållbar värld blir allt mer väsentlig. Läs mer om vår verksamhet under ”Allmänt om verksamheten” i förvaltningsberättelsen.

Styrelsen har det yttersta ansvaret för att KPMG:s verksamhet drivs med ett långsiktigt perspektiv och godkänner varje år inriktning, utvärdering och rapportering av vårt hållbarhetsarbete. Den dagliga driften är delegerad till företagsledningen, i vilken vår hållbarhetsagenda och strategi vävs in i det operativa arbetet. KPMG har globalt presenterat ett gemensamt förhållningssätt avseende ESG vilket även ska genomsyra vår verksamhet i Sverige, Lettland och Litauen. Verkställande direktören är högst ansvarig för hållbarhetsarbetet i företaget och samordnar kontinuerligt med KPMG globalt.

Funktionen Ethics & Independence har ett övergripande ansvar för yrkesetiska frågor i företaget. Ethics & Independence ser till att samtliga medarbetare årligen genomgår ett obligatoriskt utbildningsprogram, samt säkerställer att alla får kunskap om de policyer och riktlinjer som gäller i det dagliga arbetet. Utbildningsprogrammet omfattar bland annat uppförandekod, etiska beslut, mutor och korruption. Våra chefer har dessutom löpande utbildningar i arbetsrätt och personalrelaterade frågor, såsom inkludering och mångfald. Hur väl vi lyckas inom det sistnämnda är något som vi under verksamhetsåret 21/22 bland annat följt upp genom en medarbetarenkät där våra anställda fått svara på frågor relaterat IDE och hur de upplever att KPMG jobbar med området. Insikterna från enkäten finns presenterade i KPMG Sveriges IDE-rapport.

Här kan du ladda ner:

KPMG Sveriges IDE‑rapport

Ladda ner
KPMG Sveriges IDE‑rapport

På KPMG pågår ett målmedvetet arbete för att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män på högre befattningar. Ett arbete som resulterat i att andelen kvinnor på chefspositioner för närvarande uppgår till 49 procent i vår lokala verksamhet. Som en del i den utvecklingen jobbar vi också för att delägarkollektivet ska bli mer jämställt. I den senaste mätningen var 25 procent av våra delägare kvinnor, jämfört med 15 procent för 10 år sedan.

För att belysa KPMG:s affärsmodell ur ett hållbarhetsperspektiv kartlade vi för ett par år sedan förväntningarna på företaget och verksamheten genom dialog med våra intressenter. Kartläggningen mynnade ut i att KPMG:s största påverkan på människa och miljö ryms inom företagets ekonomiska och sociala ansvar, i analysen indelad i fem områden; kunder och marknad, medarbetare, ekonomiskt värdeskapande, miljö och samhällsengagemang.

Vi har inte fått några indikationer på behov av uppdatering av de områden/aspekter som utifrån analysen är väsentliga för vårt hållbarhetsarbete.

Vi har under året arbetat med att revidera och uppdatera väsentlighetsanalysen med utgångspunkt i vår globala Impact Plan och de fyra fokusområden som den omfattar.

Our Impact Plan

Planet

Vi ska reducera vår påverkan på miljön för att bygga en mer långsiktigt hållbar framtid.

People

Vi ska skapa en omtänksam, inkluderande och värdebaserad kultur för våra medarbetare.

Prosperity

Vi ska driva vår affär så att vi värnar medarbetare, samhället och omvärlden i stort.

Governance

Vi ska leva våra värderingar i allt vi gör för att alltid göra rätt saker på rätt sätt.

Hållbarhet i relationen med kunder och marknad

KPMG:s uttalade ambition världen över är att bli den mest betrodda aktören i vår bransch. Det bygger på vår förmåga att skapa förtroende och tillit till vår kompetens samt till våra förhållningssätt och metoder. KPMG:s riskhantering, kvalitetsarbete, syn på etik och oberoende samt rutiner för att säkerställa en långsiktigt hållbar verksamhet beskrivs under avsnittet ”Tillit är fundamentet i vår verksamhet”.

En viktig del i detta är vår visselblåsarfunktion där medarbetare utbildas i hur de förväntas bete sig om de utsätts för påtryckning till överträdelse av oberoenderegler eller misstänker oegentligheter.

I enlighet med vår Impact Plan har vi också ett hållbart synsätt i våra uppdrag och den rådgivning vi ger. Vi agerar alltid med hög moral och tydligt syfte. Vi driver på digitaliseringen och kvalitetsutvecklingen inom revision och vi har länge gått i bräschen för hållbar och ansvarsfull skatterådgivning. Inom verksamhetsområdet Advisory stärker vi upp för att möta nya krav på transformation, efterlevnad och rapportering kopplat till ESG. Vår ambition är att vara den ledande partnern inom hållbarhetsområdet, som hjälper våra kunder på hela resan – från att identifiera den rätta strategin till att implementera hållbarhetsarbetet och följa upp aktiviteterna. KPMG har under året också lanserat interna ESG-utbildningar på global nivå, för att stärka medarbetarnas förståelse kring hållbarhetsfrågor oavsett land, roll och verksamhetsområde.

Medarbetarna är KPMG:s mest väsentliga tillgång. Vår förmåga att attrahera, utveckla och behålla medarbetare är avgörande för att kunna driva företaget hållbart och långsiktigt.

Medarbetare, sociala förhållanden och mänskliga rättigheter

Medarbetarna är KPMG:s mest väsentliga tillgång. Vår förmåga att attrahera, utveckla och behålla medarbetare är avgörande för att kunna driva företaget hållbart och långsiktigt. Vårt förhållningssätt som arbetsgivare framgår av avsnittet ”Fokus på människan är nyckeln till vår framgång”.

I vår Medarbetarpolicy, som är föremål för genomgång av styrelsen varje år, finns vårt åtagande som arbetsgivare. KPMG ska vara en arbetsplats där individuella mål och visioner kan förverkligas inom ramen för företagets övergripande mål och värderingar. Vår kultur ska kännetecknas av en balans mellan ansvarstagande, självgående medarbetarskap och förtroendeingivande ledarskap.

Vår förmåga att attrahera, utveckla och behålla medarbetare är avgörande för att kunna driva företaget hållbart och långsiktigt. Vi ska erbjuda en kreativ, stimulerande och utmanande arbetsmiljö, med stöd av systematiskt miljöarbete.

Våra ersättningsmodeller ska stimulera till goda prestationer och kontinuerlig utveckling. KPMG:s anställda omfattas av kollektivavtal (Kollektivavtal revisionoch konsultföretagen, mellan parterna Almega, Unionen och Akademikerförbunden). Pensionsavsättningar görs enligt ITP-planen.

Vi kartlägger också varje år arbetsförhållandena gällande villkor kring löner och anställning, utbildning och kompetensutveckling, diskrimineringsgrunder och jämställdhet i en likabehandlingsplan, följer upp utfall och justerar eventuella skillnader.

Utöver våra lokala rapporteringsvägar har KPMG en Hotline, dit alla medarbetare uppmanas att meddela misstänkta oegentligheter i uppdrag, eller kränkande beteende internt. Hotlinen är öppen dygnet runt och utreder omgående alla anmälningar. Medarbetare som anmäler garanteras anonymitet, när de så önskar, och KPMG har nolltolerans rörande repressalier riktat mot anmälaren.

Mänskliga rättigheter ses inte som en av KPMG:s mest väsentliga risker, men är en hörnsten i vårt hållbarhetsarbete. Att risken värderas lågt beror på att vi nästan uteslutande verkar i Sverige, Lettland och Litauen och följer lokal eller EU-reglerad arbetsrätt, lagar och förordningar. Det gäller även våra leverantörer.

I ett globalt perspektiv har KPMG i vår Impact Plan identifierat utbildning som ett avgörande område för att lyfta människor ur fattigdom och skapa välstånd. Utbildning är en av de mest betydelsefulla drivkrafterna till ekonomisk tillväxt, social utveckling och välmående. Därför har vi åtagit oss att stödja utbildning och livslångt lärande. Globalt bistår KPMG UNESCO pro bono med resurser till Global Education Coalition.

Finansiell stabilitet

KPMG har under lång tid bidragit till den ekonomiska utvecklingen både i Sverige och globalt. Vårt svenska bolag grundades 1923 och har varje år visat positiva resultat vilket ger oss möjlighet att verka ansvarsfullt och ekonomiskt hållbart över tid.

KPMG har ett försäkringsskydd gällande revision och rådgivning utformat för att säkerställa verksamheten långsiktigt. Skyddet innefattar både svenska och internationella försäkringar. Företaget har en av styrelsen fastställd Finanspolicy för att hantera de finansiella riskerna. Kreditrisken avseende kundfordringar är spridd på ett stort antal branscher och juridiska personer.

För att fortsatt kunna ta samma ansvar långsiktigt är det viktigt att vår verksamhet fortsätter växa och utvecklas med god lönsamhet som ger utrymme för investeringar och innovation.

Så möter vi klimatutmaningarna

Klimatförändringar, resursbrist och negativ påverkan på ekosystem är några av de största och mest angelägna utmaningarna i vår tid. Under det senaste året har vi bevittnat både fler och större miljökatastrofer än tidigare. KPMG:s Impact Plan är vårt svar på det och ett löfte om att vi inom KPMG fortsätter göra allt vi kan för att bidra till att nå globala klimatmål.

KPMG har sedan slutet av 1990-talet en miljöpolicy och miljömål som uppdateras varje år och vårt miljöarbete är utformat i linje med ISO 14001. Utöver det följer KPMG Sverige KPMG:s drygt 10-åriga globala miljöstrategi, Global Climate Response (GCR), vilken är ett utgångsläge i vår nya Impact Plan, där vi förbundit oss till att:

  • Målet är att KPMG globalt ska vara CO2-neutrala 2030.
  • Övergå till 100 % förnybar el till år 2030.
  • Investera i projekt som syftar till att reducera kol, för att uppnå netto noll vid 2030.

I vår Impact plan åtar vi oss att fortsätta arbetet enligt plan och vara koldioxidneutrala år 2030. Att vara en koldioxidneutral verksamhet innebär i praktiken att den mängd koldioxidutsläpp som skapas är lika stor som den mängd koldioxid som avskiljs ur atmosfären. Utöver det ska vi vara en tydlig röst i hållbarhetsfrågor och ge våra ledare, kunder och näringslivet initierad, begriplig och högkvalitativ information om konsekvenserna av klimatförändringarna. Vi ska också själva öka vår förståelse för att minska vår påverkan på naturen och artrikedomen, detta till exempel genom våra interna ESG-utbildningar.

Våra koldioxidutsläpp mäts och följs upp utifrån bland annat transporter och elförbrukning. Även under 2021-22 har koldioxidutsläppen per anställd legat på en låg nivå som följd av pandemin. Våra medarbetare har fortsatt att delvis arbeta hemifrån, med färre resor som följd. Utöver det är de flesta av våra hyresavtal gröna och det innebär att både KPMG och hyresvärdarna har ambitioner att kontinuerligt finna miljö- och resurseffektiva driftslösningar. Flera av våra kontorslokaler är miljöklassade med BREEAM och LEED. Vi har under året dimensionerat och anpassat lokalerna på vårt huvudkontor i Stockholm till vårt nya hybrida arbetssätt, vilket leder till att vi totalt sett minskar den kontorsyta vi tar i anspråk. Detta perspektiv finns med vid all översyn av lokaler i företaget.

Att våra leverantörer delar och arbetar efter samma värderingar som KPMG är en betydelsefull del i arbetet med att reducera vår klimatpåverkan. Genom en central inköpsfunktion samordnar vi våra inköp och upphandlingar för att dels vara kostnadseffektiva, dels säkerställa rätt kvalitet på de varor/tjänster vi köper. I enlighet med KPMG:s miljöpolicy om att integrera miljöhänsyn och hållbarhet i våra inköp väger vi alltid in offertgivarnas miljö- och hållbarhetsarbete vid valet av leverantörer. Samtliga leverantörer över ett visst avtalsvärde ska bekräfta att de:

  • Följer de nationella och internationella bestämmelserna om arbetsvillkor.
  • Verkar för att grundläggande mänskliga rättigheter, enligt FN:s konventioner, respekteras och efterlevs.
  • Följer lagar och förordningar i övrigt.
  • Tar hänsyn till hållbarhet i verksamheten.
  • Köper/använder ekologiska varor i största möjliga utsträckning.
  • Verkar för att eventuella underleverantörer delar samma värderingar.

Vi har en nära dialog med våra leverantörer för att säkerställa att avtalen följs, både genom egna analyser och med hjälp av leverantörer som specialiserar sig på den typen av analyser. Vi gör också själva aktiva val när det till exempel rör marknadsföring och olika typer av evenemang, där vi strävar efter klimatvänliga alternativ gällande maten vi serverar, platsen vi är på samt aktiviteterna vi gör.

Målet är att KPMG globalt ska vara CO2- negativa 2030.

Vi engagerar oss och bidrar i samhället

Att vara ett ansvarsfullt företag är viktigt för KPMG. Vi investerar varje år en del av vårt resultat i samhället. Engagemanget består såväl av ekonomiska bidrag, kunskapsdelning, tjänsteutveckling och frivilliginsatser i olika former. Under året som gått har de ekonomiska bidragen och frivilliginsatserna, både lokalt och globalt, till stor del varit kopplade till kriget i Ukraina och den flyktingsituation som pågår.

Ung Företagsamhet
KPMG är sedan många år tillbaka Sverigepartner till Ung Företagsamhet (UF). Organisationen UF finns över hela Sverige och har som syfte att tillsammans med skolan införa entreprenörskap och engagerat näringsliv i utbildningssystemet. Målet med vårt engagemang i UF är att bidra till att fler unga får upp ögonen för företagande, och därmed främjar ett levande och framgångsrikt näringsliv. Detta gör vi genom att:

  • Bidra med stöd, kunskap och inspiration till ungdomarna som driver UF-företag, både genom personlig coaching och rådgivning av våra medarbetare, samt genom vår närvaro på SM i Ung Företagsamhet och andra UF-aktiviteter runtom i landet.
  • Bidra till fortbildning inom våra expertområden bland UF-lärare.
  • Höja kvaliteten i utbildningsmaterialet för UF-elever och lärare.
  • Bygga relationer med UF-entreprenörer via Alumninätverk.

KPMG är sedan 2016 med i juryn och delar ut pris för bästa årsredovisning vid SM i Ung Företagsamhet.

Women Corporate Directors
WCD, Women Corporate Directors, är världens största nätverk för kvinnliga styrelseledamöter. WCD etablerades 1998 och finns på 80 platser över hela världen. Syftet är att inspirera till visionärt och inkluderande styrelsearbete, genom att bland annat öka och underlätta rekryteringen av kvalificerade kvinnliga styrelsekandidater. KPMG International har varit huvudsponsor till WCD i över tio år och har ett långsiktigt samarbete både på global och lokal nivå. Varje lokalt WCD-nätverk drivs av en extern, oberoende ordförande och en co-chair från KPMG. I vårt svenska nätverk har Tina Zetterlund från KPMG rollen som co-chair och Kia Orback Pettersson är engagerad som extern oberoende ordförande.

Inom WCD Sverige är vi övertygade om att framtidens hållbara samhälle måste drivas ännu mer av våra företag. Där spelar styrelserna i stora och viktiga bolag en central roll, genom både ansvaret för och möjligheten att bidra till en positiv samhällsutveckling. Därför blir WCD ett viktigt forum för att lyfta de utmaningar och möjligheter som styrelser i dag behöver kunna hantera.

Under verksamhetsåret har vårt svenska WCD-nätverk ordnat tre nätverksträffar om aktuella och inspirerande ämnen. Hållbart företagande har varit ett genomgående tema, där WCD-nätverket spelar en roll i att driva framtidens hållbara samhälle genom sina platser i styrelserna för stora och inflytelserika bolag.

Diversity Charter Sweden
Under året som gått har vi blivit medlemmar i Diversity Charter Sweden, ett nätverk för företag och organisationer som aktivt söker framgångsrika sätt att arbeta med mångfald. Nätverket erbjuder erfarenhetsutbyten och kunskapsutveckling och för oss på KPMG är medlemskapet i Diversity Charter Sweden ytterligare ett steg för att ständigt förbättra och lära oss inom ämnesområdena. Mångfald och inkludering är i sig en hållbarhetsfråga, där vi som kunskapsföretag dels vill vara en positiv förebild inom området och också säkerställa att vi har de bästa talangerna och vassaste experterna på alla positioner.

Kompletterande information

BOHLINSGRUPPEN AB – ORG.NR. 556360-5301