Marknad

ESG och digitalisering högst upp på agendan

I takt med att pandemin mattats av under året är det nu andra faktorer och händelser som påverkar näringslivet och samhället, både geopolitiskt och konjunkturmässigt. Trots detta finns en optimism hos kunderna vi möter, och i våra prioriterade sektorer finns en stark efterfrågan på vår expertis, inte minst på resan mot en hållbar framtid.

När vi summerar räkenskapsåret 21/22 från ett marknadsperspektiv ser vi att vi fortsätter växa där vi vill växa. Vi upplever en stark efterfrågan på våra tjänster och verksamheten går på högvarv. Totalt har vi haft en tillväxt på 20 % i företaget och omsättningen på våra nyckelkunder fortsätter att öka. Vi är stolta över den transformation vi befinner oss i, där vi idag är så mycket mer än den revisionsbyrå som allt började med för 100 år sedan.

Tillväxt 2021/2022:

20%

Vi fortsätter under året vår integrering med verksamheterna i Lettland och Litauen, både inom affären och från ett medarbetar- och effektiviseringsperspektiv. Vi utökar också samarbetet med våra nordiska kollegor och arbetar generellt närmare varandra inom KPMG:s globala nätverk. Vi jobbar under året aktivt med vårt varumärke och avtryck på marknaden, för att bli starkare och mer konsekventa i vårt uttryck och våra budskap världen över.

Som kunskapsföretag är insikter grunden till allt, och det gör oss stolta att våra insikter efterfrågas hos våra prioriterade kunder och branscher, för att tillsammans identifiera nya möjligheter och hantera de stora utmaningarna. I detta arbete är vår digitala spetskompetens och innovationsförmåga av stor betydelse, både för att ta fram nya lösningar och för att höja kvaliteten och effektiviteten i leveranserna.

ESG-affären är den del i vår verksamhet, både globalt och lokalt, som rör sig snabbast framåt. Begreppet ESG står för Environmental (miljö & klimat), Social (socialt ansvar) samt Governance (bolagsstyrning) och rymmer alla hållbarhetsfrågor som berör företag, organisationer och samhället. Vår bakgrund inom revision och rådgivning, kombinerat med innovationsförmåga och ESG-expertis, gör oss till en mycket relevant partner till våra kunder i omställningen mot en mer hållbar framtid. Vi har under året vunnit flera uppdrag kopplade till ESG och samarbetar också i dessa frågor med våra globala allianspartners, bland annat Microsoft och ServiceNow.

I linje med vår tillväxtstrategi fortsätter vi att vinna allt fler stora uppdrag hos de största företagen, både inom revision och på skatte- och rådgivningssidan. Det ökade förtroendet baseras på vår gedigna expertkompetens men är också ett resultat av att vi i hela vårt tjänsteutbud nyttjar möjligheterna med digitalisering, data och avancerad teknologi. Allt från att effektivisera revisionsprocessen med inbyggd kvalitetssäkring till att bygga upp ett Center of Excellence med experter inom avancerad dataanalys, maskininlärning och artificiell intelligens. Våra Center of Excellence benämns Lighthouse och har idag över 14 000 medarbetare världen över, med syftet att tillsammans med specialisterna i kärnverksamheten skapa ytterligare värde hos våra kunder.

Vi guidar våra kunder in i framtiden

Som rådgivningsföretag i framkant är en central del i vårt erbjudande de högteknologiska mötesplatser som i dag finns i ett tjugotal länder världen över. I våra Insights Centers kan vi genom framåtlutade workshops och innovationspass stötta våra kunder i deras mest strategiska och kritiska framtidsutmaningar. I Sverige finns sedan början av 2020 ett Nordic Customer and Insights Center på Lindholmen i Göteborg, där vi välkomnat de flesta av våra stora kunder inom både revision, skatt och rådgivning för engagerande arbetsmöten. Återkopplingen från kunderna som besökt centret är mycket positiv och vi ser stora möjligheter att utveckla verksamheten framåt.

Sedan sommaren 2022 har vi ett Insights Exploration Center på vårt huvudkontor i Stockholm.

Sedan sommaren 2022 har vi också ett Insights Exploration Center på vårt huvudkontor i Stockholm. Det är en interaktiv och innovativ plats som presenterar våra avancerade lösningar inom till exempel Data & Analytics och visar vilket mervärde som går att skapa i vårt Insights Center. Kunderna som besökt oss har varit mycket imponerande och det finns ett stort intresse att besöka våra centers för att ta diskussionen vidare och omvandla insikter till konkreta möjligheter.

Insights Exploration Center-konceptet har också uppmärksammats internationellt inom KPMG-nätverket, som en addering till den globala Insights Centerstrategin. Fler länder har sett behovet av “showrooms” för sina högteknologiska Insights Centers och de kommer nu att kunna implementera det nya koncept som vårt svenska team utvecklat.

Advisory

Advisory visar under året en fortsatt stark tillväxt och förbättrad marginal. Efter år präglade av pandemi är det nu andra omvärldsfaktorer som påverkar marknaden, såväl geopolitiskt som konjunkturmässigt. Vi ser att detta påverkar våra kunder och driver på efterfrågan på många av våra tjänster, när företag ser ett ökat behov att transformera, digitalisera och effektivisera sina verksamheter. Även vår ESG-affär ökar i snabb takt och vi vinner allt fler uppdrag som knyter samman hållbarhet och digital transformation.

Vi fortsätter att stärka upp vår organisation för att på bästa sätt möta kundernas behov, med fokus på våra satsningar inom bland annat ESG, Financial Services, Management Consulting och Lighthouse. Vi gör också ett antal nyckelrekryteringar, både inom ovan nämnda områden samt inom offentlig sektor, ServiceNow och Healthcare, med syftet att skapa en solid bas för en fortsatt tillväxtresa och tjänsteutveckling.

Under året fortsätter vi att stärka samarbetet med våra verksamheter i Lettland och Litauen, för att jobba som ett gemensamt Advisory över tre länder. Vi arbetar också nära våra kollegor i de övriga nordiska länderna, både med kunskapsutbyte och i uppdrag för de stora kunder som till stor del verkar över landsgränserna.

Samarbetet med våra allianspartners stärks ytterligare under året, detta med framgångsrikt resultat. Tillsammans med ServiceNow effektiviserar vi verksamheten hos flera stora bolag, och i samarbete med Microsoft stöttar vi verksamheter på resan mot en hållbar framtid. I slutet av räkenskapsåret får vi ett fint kvitto på ett lyckat partnerskap när Microsoft Sverige utser KPMG till Årets Hållbarhetspartner vid Microsoft Partner Inspiration Day 2022.

Audit & Assurance

Inom Audit & Assurance har vi under året 21/22 sett en växande volym på affärssidan. Ett gynnsamt börsklimat med ett stort antal noteringar har ökat efterfrågan på våra tjänster, med många vunna uppdrag och nya kunder som resultat.

Efter år präglade av distansarbete och pandemi har vi tydligt känt av den positiva energi som kommer av att återigen kunna jobba på plats hos våra kunder och tillsammans i våra egna team. Rekryteringstakten under året har varit hög och vi är glada och stolta att vi fortsätter attrahera många nya talanger. Vi fortsätter vår transformationsresa både i utvecklingen av nya tjänster och i vidareutvecklingen av våra digitala verktyg – detta i samarbete mellan alla våra tre verksamhetsländer. Under året lanserades bland annat den första versionen av vår kundportal, MyKPMG, där vi interagerar med de mindre kunderna under revisionen och även erbjuder paketerade tjänster. Förutom ökad digitalisering är ESG en tydlig drivkraft i vår tjänsteutveckling där KPMG bidrar till våra kunders utveckling med kvalificerad rådgivning och revision av hållbarhetsredovisning och -rapportering.

Tax & Legal

För Tax & Legal har 2021/22 varit ett år av stark utveckling och många framgångar. Vi har fortsatt integrera våra verksamheter i Sverige, Lettland och Litauen, under det gångna året med nära samarbete inom framförallt Transfer Pricing och Global Mobility Services. Vi har en fortsatt stark position på marknaden och vi vinner under året flera stora uppdrag hos många av de största och ledande bolagen. Vi har också varit framgångsrika inom processområdet där vi bistått våra kunder i att vinna flera viktiga skattemål, både på myndighetsnivå och domstolsnivå, inklusive Högsta Förvaltningsdomstolen. Givet utvecklingen både nationellt och internationellt, såsom Pillar II inom BEPS 2.0 och trenden mot ”Real Time Reporting”, ökar också antalet uppdrag kopplade till transformation av kundernas Tax & Legal-funktioner, där vi arbetar med flera olika digitala verktyg. Många av dessa verktyg är utvecklade av KPMG, där våra skatteexperter samarbetar med systemutvecklare, dataarkitekter och andra specialister. Teamkänslan är fortsatt stark inom Tax & Legal och vi ser en kraftigt minskad personalomsättning. Detta inte minst på grund av att vi äntligen kunnat jobba på plats tillsammans igen, efter att de senaste årens restriktioner lättat.

För sjunde året i rad utses vi till Sweden Tax Firm of the Year vid International Tax Reviews European Tax Awards. Vi vinner också utmärkelsen Sweden Tax Disputes Firm of the Year under året, och tre av våra experter placerar sig på Expert Guides lista över de absolut bästa skatterådgivarna i Sverige. Vi ser dessa utnämningar som bevis på vår spetskompetens och ständiga strävan efter högsta möjliga kvalitet i rådgivningen.

Utmärkelser
Microsoft Sverige utser KPMG till Årets Hållbarhetspartner vid Microsoft Partner Inspiration Day 2022.
För sjunde året i rad utses KPMG till Sweden Tax Firm of the Year vid International Tax Reviews European Tax Awards. Vi vinner också utmärkelsen Sweden Tax Disputes Firm of the Year.
Tre av KPMG:s experter placerar sig på Expert Guides lista över de absolut främsta skatterådgivarna i Sverige.